tirsdag den 24. juni 2014

På gensyn Shanghai..... Og velkommen ferie!

Oriental Pearl Tower
Så er den første måned i Shanghai ved at være overstået. Det som føltes som om det skulle blive en lang måned er pludselig slut. Bombarderet med indtryk gør jeg mig nu klar til at flyve hjem til DK og glæder mig til en længe imødeset ferie med familien og gode gamle venner.

Den sidste uge har været travl på arbejdet, med fokus på at lære endnu flere kolleger at kende, og lægge de første strategier for de kommende års arbejde med Risk Management i IKEA CN.
Når man kommer fra en forholdsvis lille organisation i DK er der meget at forholde sig til i en organisation med væsentlig flere medarbejdere, 3 gange så mange varehuse, en kraftig expansion og flere IKEA organisationer i samme land.

IKEA Baoshan
En stor udfordring. Og for dem af jer som læser med og er IKEA-nørder, kan jeg sige at det også har været spændende at se så mange forskellige bud på hvordan man bedst bygger et varehus. Alene i Shanghai er alle tre varehuse meget forskellige i layout. Her til højre ses varehuset i Baoshan som er den nordlige del af Shanghai. Et layout med 4 etager sammensat med et syv etagers P-hus ved siden af. Dem som arbejder med IKEA i det daglige kan selv regne ud hvilke implikationer det kan give når det gælder kundeflow, vareflow og så videre.


Assimilering, tilpasning eller???.....

Noget af det som slog mig her på den sidste dag er hvor hurtigt vi mennesker vænner os til nye ting. Mange ting som jeg den første uge syntes var meget anderledes tænker jeg egentlig ikke over mere. Der er virkelig mange nye indtryk herovre, men alligevel har jeg da vænnet mig til:


En helt almidelig morgen i myldretiden på vej til kontoret
  • Røde og grønne trafiklys betyder ikke det samme som derhjemme! Men forbavsende hurtigt vænner man sig til at biler, scootere, cykler drejer til højre uanset hvad. Og køretøjer kommer før mennesker!
  • Nogen af jer ved sikkert allerede at kinesere spiser lidt anderledes. Således kunne jeg fange mig selv i at slubre min nudelsuppe i mig på en restaurant forleden. Og det har en naturlig grund. Ellers er det helt umuligt at få nudlerne op med pinde!
  • Når mange mennesker skal med metroen er der kamp om pladsen. Og jeg mener virkelig mange mennesker... Så hvis man ikke udvikler en vis evne til at mase på kommer man ikke på arbejde....
  • Det er fuldstændig normalt at sove stort set hvor som helst og når som helst. Første gang jeg gik hen i et fællesområde på kontoret ved pausetid og fandt 7 sovende kolleger i sofaerne kiggede jeg unægteligt lidt. Men nu tænker jeg ikke over at se sovende mennesker på Starbucks, metrostationer, bænke eller på restauranter rundt omkring. Det tror jeg godt jeg kunne vænne mig til....
Så alt i alt må man sige at man hurtigt vænner sig til nye ting!

Home sweet, home....

Emerald Park No. 6.
En af de store praktiske ting, vi som familie glædede os til at få på plads var meget naturligt et sted at bo. Og det faldt heldigvis på plads her i de sidste dage. Så vi er super glade for at vi de kommende år skal residere i Emerald Park i Pudong. Emerald er en compound med mange expat familier, og så ligger det tæt på skolen. Så drengene får kun ca 15 min med skolebus, og så får jeg lidt længere til arbejde. Men et rigtig dejligt område, som vi er sikre på kommer til at være en god base for vores liv herude.

 








Ferie, ferie, ferie.....

Nu er det som sagt blevet tid til at familien drager på ferie, så vi vender stærkt tilbage her på bloggen, når vi alle er landet her i Shanghai i august. Hav en fantastisk sommer!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar